Det finns inget som är svårare än att köpa något när man inte själv har någon kunskap. Oavsett om det är en flaska Champagne, en ny bil, vandringskängor eller ett växthus så är ju precis allt en djungel första gången. Då behöver man en rådgivare som man litar på.
Hur vet man vem som är rätt person att lita på? Det finns ju en uppsjö av människor som sysslar med hemsidor och WordPress på olika sätt. Så jag tänkte att jag börjar med att förklara hur jag jobbar och hur jag tänker – så får du avgöra om jag är rätt person för din hemsida.
Varje uppdrag är ett förtroendeuppdrag
När man anlitar någon för att göra ett uppdrag är det viktigt för både kunden och uppdragstagaren att man har samma uppfattning om vad uppdraget handlar om. Detta kan man såklart lösa med en väldigt detaljerad kravspec. Men ofta vet faktiskt inte mina kunder vad de vill ha. ”En snygg hemsida” kan vara en önskan. En annan är att lösa ”det dåliga samvetet” över en hemsida de har tappat kontrollen över och som visar felmeddelanden och skriker efter uppdateringar. Att då fråga efter specifika optiska önskemål eller tekniska krav kommer inte att generera några bra svar. I värsta fall gör det istället att kunden backar tillbaka och skjuter upp beslutet om hemsidan på framtiden.
Men om kunden inte vet vad hen vill ha, hur ska vi då komma överens? Mina kunder har ju anlitat mig för att de vill att jag ska ta hand om saker som de inte själva vill, kan eller känner för att lägga energi på. De har givit mig en del av sin budget – och framförallt sitt förtroende – för att se till att de får en snygg och funktionell digital presentation i form av en hemsida eller en webbutik.
Kunden ska inte betala för något som hen inte behöver
Saker som kunden inte behöver ska kunden självklart inte heller betala för. Och allt kunden betalar för ska kunden också förstå vad det är och varför det är nödvändigt. När behöver man en cookie-policy och vad är egentligen SSL? Man behöver inte förstå hur ett spam-skydd fungerar. Men man kan alltid förstå skillnaden mellan att få mail med oönskat innehåll på ryska – och att inte få det.
Utbildning ingår alltid
När jag lämnar över en hemsida sker detta alltid via videosamtal, där jag visar hur man t.ex. loggar in, redigerar innehåller, skapar ett blogginlägg, uppdaterar hemsidan mm. Jag visar hur man hittar viktiga saker på webbhotellet och ser till att kunden har koll på innehållet i WordPress. Målet är att kunden ska kunna göra de saker som hen vill göra själv – resten får min kund självklart be mig göra! Om en kund inte alls vill lägga tid och energi på sin hemsida går det självklart också bra – då tar jag hand om all administration och uppdatering löpande!
Inga långa avtalstider eller inlåsningar
Jag personligen gillar inte att teckna långa avtal, och som företagare vill jag inte heller låsa in mina kunder i långa avtal. Kanske är det så enkelt som att min kund blir förälskad i en kvinna som är en fena på WordPress – och som dessutom gärna vill ta hand om kundens hemsida? Varför ska kunden då fortsätta betala för mina tjänster? Eller så har kunden blivit permitterat under coronakrisen och gått en webbkurs i WordPress för att fördriva tiden. Oavsett av vilken anledning det är. Jag brukar skämtsamt säga att mina kunder alltid ska kunna sparka ut mig från sin hemsida när de tröttnar på mig.
Jag vill bygga hemsidor som mina kunder förstår sig på
Man kan bygga en hemsida hur komplicerad som helst. Man kan även göra det ”tillräckligt” enkelt. Jag väljer att använda mig av färdiga teman, eftersom det underlättar för mina kunder att administrera sina hemsidor själv senare. Självklart personaliseras temat helt efter kunden – det är ingen klipp- och klistra-design! Jag väljer plugin med omsorg. Det behövs tillräckligt många för de funktioner som kunden vill ha. Men om något kan lösas med några rader kod – och den lösningen inte år något som kunden själv kommer vilja ändra på regelbundet – så skriver jag självklart också några rader kod.
Mitt mål: en nöjd och trygg kund
Jag vill att mina kunder ska känna sig trygga med att jag inte säljer på dem något de inte behöver. Lika viktigt är det att de ska känna att de har koll på sin hemsida när jag lämnar över den. Min kund ska veta vad webbhotellet erbjuder, var hen hittar domänerna, mailen och hemsidorna. Och min kund ska alltid känna sig omhändertagen – i den djungel som kunden har givit sig in i vill jag vara guiden, den självklara personen att fråga om man har något man funderar över.
Funderar du över en hemsida?
Jag har skrivit lite om vad en WordPresshemsida är egentligen – för det finns ju massor med olika sätt man kan skapa en hemsida! Men oavsett om du funderar på att starta en hemsida – eller om du har dåligt samvete över din nuvarande hemsida. Kontakta mig och beskriv dina tankar eller problem – så ser vi hur vi kan lösa det tillsammans!