Det finns några slagord som ofta faller i samband med hemsidor. Ett av dem är sökmotoroptimering eller förkortningen SEO, som på engelska betyder Search Enging Optimization. Men vad är sökmotoroptimering egentligen?
Ibland används också termen sökordsoptimering. En hemsida ska ”ranka” högt, dvs hittas högt upp i sökningarna. Gärna bland de första tre, men i alla fall på första sidan med sökresultat. För handen på hjärtat: hur ofta bläddrar du flera sidor för att hitta det du letar efter?
Hur funkar sökmotoroptimering?
Förenklat kan man säga att det är ett sätt att berätta för sökmotorer, t.ex. Google eller Ecosia vad det är din sida innehåller – och vilka sökord du vill bli hittad på.
Men det är inte så enkelt att du kan ha en sida om katter, men berätta för Google att du också vill bli hittat på sökningar om blåsippor.
Hur tänker Google & Co?
Om vi visste exakt hur en sökmotor arbetar, då vore det väldigt enkelt att ”lura” sökmotorerna till att visa våra sidor överst. Så det finns en anledning till att sökmotorerna inte berättar exakt hur de tänker och vad de kollar efter. Men vi kan utgå ifrån principen att alla sökmotorer vill ha så många användare som möjligt. Och hur får man då många användare? Jo, man levererar välfungerande och relevanta sidor som svarar på användarens frågor. Precis som vilken annan företagsidé som helst: man vill helt enkelt ha nöjda och återkommande kunder/besökare/användare!
Det här betyder att vi som bygger hemsidor och vill bli hittade behöver bygga hemsidor som både innehåller relevant information för besökaren, och samtidigt behöver vi berätta för sökmotorerna vad det är vi vill säga på sidorna.
Hur ser sökmotorerna att hemsidan är relevant?
Det finns vissa saker som gör att sökmotorer gillar (= visar oftare och högre upp i listan) en hemsida lite extra:
- Besökare som hamnar på sidan blir kvar en stund. Kanske läser man också flera sidor på hemsidan. Besökaren beter sig helt enkelt på ett sätt som visar att hemsidan är intressant.
- Hemsidan är väl sammanknuten. Det finns länkar mellan sidor, som gör att man klickar sig vidare, dvs det finns ”interna länkar” på sidor och inlägg.
- Andra relevanta hemsidor, alltså sådana som sökmotorn redan ”gillar”, länkar till din hemsida. Du har många sk ”externa länkar”. Här spelar också sociala medier och delningar en roll.
- Hemsidan är aktiv, dvs det gör ändringar ibland, nya inlägg/artiklar/nyheter skrivs på ämnen som är relevanta mm
- Hemsidan ska dessutom fungera bra – den ska vara tillräckligt snabb, mobilanpassad och tekniskt uppdaterad.
Man måste också ha lite tålamod. Sökmotorer behöver nämligen tid på sig att värdera hur relevant din hemsida är. Det betyder att en ny och för sökmotorn okänd hemsida eller sida kommer behöva lite tid på sig för att bevisa att den är relevant och seriös.
I allt det här måste man också vara lite försiktig. Det finns t.ex. hemsidor som enbart existerar för att skapa länkar till andra sidor, dvs för att ”lura” sökmotorerna att du har en relevant sida med många externa länkar. Sökmotorerna gillar inte att bli lurade och om de tror att du försöker luras – oavsett metod – så kommer de att ranka din hemsida lågt.
Hur berättar vi för sökmotorn vad den ska leta efter?
Förutom att sökmotorn söker igenom din sida, i form av texter, bilder och länkar, så kan vi berätta lite mer om vad vi tycker att sökmotorn ska fokusera på. Det här brukar kallas ”meta-taggar” och kan göras genom att lägga till kod på varje sida. I WordPress finns det tillägg som hjälper oss med sökmotoroptimeringen, samtidigt som de också tipsar oss om vad vi kanske borde förbättra. Varje sida eller inlägg får då på det sättet en ”poäng” som synliggör hur väl sidan är optimerad. Observera att dessa tillägg inte heller vet exakt vad sökmotorerna gillar, men de har ju såklart en god aning om det.
Har du inget favorittillägg ännu som du använder, så rekommenderar jag Rank Math SEO, men andra populära tillägg är t.ex. Yoast SEO eller All in One SEO. Alla tre är gratis i grundversionen.
Analysverktyg
Du kan såklart söka på olika saker i din egen webbläsare och se vad sökmotorn spottar ut för resultat. Välj gärna en inkognitoflik, så har inte sökmotorn så mycket historik att använda sig av, som annars förändrar resultatet. Men du kan också kolla hemsidans statistik för att se vad du hittas på, och vilka sidor som hittas ofta via Google. För det är ju en sak att du kanske hittas via sökorden ”lilarandig pyjamas med hundar”, men vad hjälper det om ingen söker på just det?
Google har två verktyg för att hjälpa dig att förstå besökarna på din hemsida:
Google Search Console
Google Search Console (GSC) berättar hur besökarna hittar till din hemsida via just Google och hur bra du rankar på sökorden som har sökts på. Du aktiverar GSC genom att lägga till din domän på ditt konto – för detta behöver du verifiera att du har rätt att göra det, t.ex. genom att lägga till en sk. TXT-record på din domän.
Här kan du också be Google att indexera din hemsida om den är ny eller om du har gjort en ändring. Man ber helt enkelt Google att söka igenom din sida (på engelska ”to crawl”, bildligt kan man säga att Google kryper runt på internet och sparar ner en massa information från hemsidor så att de kan presentera dem när deras användare söker efter information.)
Här förklarar Google själva hur man använder Google Search Console.
Google Analytics
I Google Analytics kan du se hur många besökare din hemsida har, varifrån de kommer och vad de tittar på på din hemsida – och mycket mer! För att se det behöver du skapa en ”egendom” och lägga till en sk. ”tracking code” på din hemsida.
Google har en egen ”kom igång guide” för Google Analytics, men för att göra det lite med förvirrat, så har Google för en tid sedan skapat ett ”nytt” Analytics, så det finns nu två varianter som har lite olika egenskaper: ”Universal Analytics” som är den äldre versionen och ”GA4” som är den nyare versionen. Man kan skapa båda versionerna för sin hemsida om man vill det.
Värt att veta om Google Analytics är att det kan vara tveksamt integritetsmässigt, därav rekommenderar jag att använda t.ex. Matomo Analytics, som installeras direkt på din hemsida, istället. Danmarks motsvarighet till Integritetsskyddsmyndigheten har nyligen beslutat att Google Analytics inte följer lagen om GDPR.
Ett exempel
Eftersom jag regelbundet har fått frågor om hur man fotograferar norrsken, så skrev jag ett inlägg som handlar om just det. Jag passade även på att sökmotoroptimera just det inlägget så att det blir attraktivt. Och det här inlägget sticker regelbundet ut i min statistik. Det är till och med så att jag kan se om det har varit en bra norrskensnatt eller norrskensperiod på statistiken, för när det är det, ja då börjar folk att söka på hur man fotograferar norrsken med sin mobiltelefon – och hittar mitt inlägg.
Det här är ju lite roligt för mig som älskar siffror och att tolka siffror. Och det är ett bra exempel på att det lönar sig att lägga ner lite tid och arbete på sökmotoroptimering – för jag är ju inte ensam om att beskriva hur man gör för att fånga aurora på en bild, men mitt inlägg är uppskattat av både besökarna och sökmotorerna, och därför rankas det högt!
Behöver du sökmotoroptimera din hemsida?
Om du vill hittas via sökmotorer och inte säljer en produkt som är väldigt unik, så behöver du fundera på detta. Säljer du lilarandiga pyjamasar med hundar, och dina kunder söker på just detta, så kommer de såklart att hitta just dig, eftersom det säkert står precis detta flera gånger redan på din hemsida och du troligtvis är ensam om att sälja en lilarandig pyjamas med hundar.
Har du andra vägar för att få kunder, t.ex. sociala medier, och du lägger all din tid där och är nöjd med kundbasen du har, då behöver du absolut inte lägga krut på sökmotoroptimering. Speciellt inte om du inte tycker det är kul.
Men om du vill att människor som ännu inte vet att du existerar ska hitta dig när de söker, så kan det vara en bra idé att se över din hemsida så att den verkligen visar vem du är, vad du säljer och vad detta har för nytta för dina kunder. Det bästa här är verkligen att skapa relevant och intressant innehåll, och just inlägg/artiklar/nyheter har ofta en betydande roll här.
Vad kan jag göra för dig när det gäller sökmotoroptimering?
Jag hoppas att jag har givit dig några svar på frågan ”Vad är sökmotoroptimering?”. Jag erbjuder det jag kallar grundläggande sökmotoroptimering. Det betyder att vi funderar gemensamt vilka som är dina kunder och vilka du vill ska bli dina kunder i framtiden. Vi tar fram sökningar som du vill hittas på, och sedan gör vi en plan på vad som behöver göras för att din hemsida ska bli relevant för besökarna och attraktiv för sökmotorerna utifrån detta.
Det här inte alls något hokus pokus, utan egentligen en bra metodik för att skapa en bättre hemsida: Vad är det mina drömkunder vill läsa, köpa, inspireras av eller lära sig mer om? För det är ju faktiskt det både vi och sökmotorerna vill i grunden: att hemsidan ska uppskattas och hittas av våra drömkunder!
Vill du ha hjälp med detta, så är du varmt välkommen att kontakta mig!
Vill du verkligen jobba stenhårt och löpande med sökmotoroptimering? Läs följande avsnitt!
Sökmotoroptimering är egentligen en hel vetenskap
Med den här texten vill jag helt enkelt förklara grunderna i sökmotoroptimering, dvs det som är relativt enkelt att greppa och som man kan göra själv med relativt liten insats om man tycker det är roligt. Men jag ska inte sticka under stol med att sökmotoroptimering egentligen är en hel vetenskap, och om man verkligen alltid vill synas längst upp i en marknad som har konkurrens, så behöver man arbeta med detta kontinuerligt. Det betyder att man behöver analysera vilka sökord som de potentiella kunderna använder, man behöver skapa nytt innehåll (s.k. ”content”) regelbundet som gör att besökarna hittar något nytt och intressant att läsa mm.
Det här är ett arbete som kan vara en god investering i din marknadsföring, men det är inte billigt att anlita någon som är specialist på SEO och erbjuder löpande analyser mm – däremot kan det vara värt investeringen om du hittar någon som är riktigt duktig!
Här är en video från Google som ger lite tips på vägen om du vill anlita en specialist för SEO: