Behöver alla en hemsida?

Det här kan ju låta lite konstigt, att jag som bygger min verksamhet på att bygga hemsidor, ställer frågan om alla verkligen behöver en hemsida.

För att reda ut det, behöver vi först titta på vilka funktioner en hemsida kan uppfylla.

Hemsidan – din digitala säljare 24/7

Din hemsida kan vara din digitala säljare, som alltid är redo, finns nära dina kunder och ser till att dina kunder gillar dig och vill köpa av dig. Den kan samla det som så fint kallas ”leads”, nämligen se till att dina potentiella kunder ger dig sin mailadress, t.ex. genom att erbjuda en så kallad ”freebie” – t.ex. en guide som kan laddas ner gratis mot att kunden anmäler sig till ett nyhetsbrev.

Din hemsida kan vara en webbshop med automatiska kopplingar till din bokföring, så att arbetet med att sälja produkter minimeras och hemsidan gör allt som är repetitivt (och kanske lite tråkigt).

Men behöver alla en ”säljmaskin” till hemsida? Vill alla verkligen växa och bli större?

Förra veckan så träffade jag en företagarkollega åt en kund, och kunden sa direkt till honom att ”Det här är Anna, det är henne du ska prata med för att få en hemsida!”. Det är ju såklart väldigt roligt att mina kunder marknadsför mig på det här sättet (och jag hade ÄLSKAT att få bygga en hemsida åt denna företagare) men frågan är ju: behöver denna person verkligen en hemsida?

Hemsidan – hjälp eller börda?

En hemsida är ju inte bara någon som kan hjälpa i företaget, en hemsida förpliktigar ju också till att man ägnar resurser (egen eller andras tid) till att se till att den är aktuell och relevant. Det krävs inte jättemycket arbete för detta, men för den som inte känner att det är jätteroligt med det digitala, så kanske det bara blir ännu en digital sak som hamnar långt ner på priolistan.

Nåväl, den här potentiella kunden berättade för mig att han har en alldeles lagom lång väntelista på kunder som har beställt hos honom. Och att han inte behöver – eller vill ha – fler kunder, för han vill inte skapa mer eller snabbare.

Nej, då är naturligtvis en hemsida inte det första man känner att man måste satsa resurser på, det finns ju så mycket annat man kan göra med den tiden i sitt liv.

Men man kan ändå ha nytta av en hemsida, även om man inte behöver eller vill öka sin försäljning.

Hemsidan som passiv medhjälpare

Även om man inte behöver ragga nya kunder, så finns det många funktioner som en enkel hemsida kan uppfylla:

  • En plats att dela med sig av de kontaktvägar man helst vill bli kontaktad via
  • Att man hittas via sökmotorer (Google), och inte bara finns på sociala medier
  • En hemsida kan skapa mer legitimitet än sociala medier
  • De sociala mediernas flöden är flyktiga i sin art, även om det kommer fler och fler möjligheter att ”nåla fast” innehåll i profilen och kräver uppmärksamhet och aktivitet regelbundet
  • Man kan beskriva sådant som man upprepar regelbundet för sina potentiella kunder
  • Man kan beskriva sitt erbjudande mer i detalj och om man vill även lista priser.
  • Jag vill att socialt och ekologiskt hållbara företag får ta större plats på internet – det svämmar över med massprodukter och företag med tvivelaktiga syften men oändligt stora marknadsföringsbudgetar.

Funderar du på om du behöver en hemsida?

Du är såklart varmt välkommen att höra av dig till mig, så reder vi ut vad en hemsida skulle kunna hjälpa dig med i ditt företagande och om du verkligen behöver en hemsida!

Rulla till toppen